tikinti
تمامی کالا های این سایت دارای مجوز از نهاد های مربوطه می باشند.

welcome to your shop .....

tikinti
نویسنده : تاریخ : 2 / 8 / 1392

    در سقفهای تیرچه بلوک، در راستای تیرچه ریزی سقف دارای صلبیت بیشتری نسبت به جهت عمود برآن است. بنابراین برای اینکه سقف در هر دو راستای اصلی عمود بر هم صلبیت مناسب داشته و نیروی زلزله به طور مناسبی توزیع گردد، تیرچه ریزی در صورت امکان به فرم شطرنجی در نظر گرفته شود. البته فرم شطرنجی در سازه های بتن آرمه مناسب می باشد، ولی در سازه های فولادی ممکن است باعث شود که به یک ستون با مقطع دوبل IPE از هردو جهت تیرآهن های دوبل برسند که در این صورت اتصال تیرآهن دوبل به جان ستون مشکل اجرایی خواهد داشت. پس در سازه های فولادی ابتدا بهتر است تیرچه ها را به فرم شطرنجی درنظرگرفت و بعد بررسی کرد که هرجا به ستونی از دو جهت تیرآهن دوبل رسید جهت تیرچه ها را عوض کرد. حتی ممکن است مجبورشویم تمام تیرچه ها را در یک راستا قرار دهیم.

 

+ نوشته شده در  دوشنبه 18 خرداد1388ساعت 11:44 PM  توسط  مهندس فخرالدین قهرمانی   |  آرشیو نظرات

 

۱-    یک اشکال اجرایی مهم که در ساختمان های بتن آرمه مشاهده می شود، عدم وجود خاموت های با قلاب 135 درجه می باشد. پیمانکار معمولا بدلیل راحتی اجرا از اجرای خاموت با قلاب 135 درجه طفره می رود. این خاموت ها در تیرها وستون ها، مخصوصاً در نواحی ویژه تیرها وستون ها نقش مهمی در محبوس شدگی بتن دارند. متاسفانه این موضوع چندان برای سازندگان ساختمان روشن نیست و تمهیدات ویژه ای را در ناحیه اتصال درنظر نمی گیرند.

 

۲-    در حالتی که تیرچه ها با فرض تکیه گاه ساده طراحی می شوند، لازم است فولادی معادل ۰.۱۵ سطح مقطع فولاد وسط دهانه (فولاد کششی) در روی تکیه گاه اضافه شود. این میلگردها حداقل تا فاصله یک پنجم دهانه آزاد، از تکیه گاه به طرف داخل دهانه ادامه می یابند.

۳-    برای جلوگیری از پیچش تیرهای T وبرای توزیع یکنواخت بار روی سقف تیرچه و بلوک و افزایش صلبیت سقف در جهت عمود بر تیرچه ها و همچنین در محل هایی که بارمنفرد موجود باشد، تعبیه کلاف میانی بتنی در جهت عمود بر تیرچه ها وباعرضی حداقل معادل عرض بتن پاشنه تیرچه و ارتفاعی برابر ارتفاع سقف، مناسب خواهد بود.

 

+ نوشته شده در  جمعه 15 خرداد1388ساعت 0:54 AM  توسط  مهندس فخرالدین قهرمانی   |  آرشیو نظرات

سلام

برای شروع وبلاگ دو نکته زیر را می نویسم. از این پس سعی خواهم کرد نکات

مهم مهندسی عمران را ارائه کنم.

۱-  از ایجاد ستون های کوتاه، به خصوص در نورگیرهای زیرزمین ها، حتی الامکان خودداری شود. دلیل این موضوع را این طور می توان توضیح داد که سختی ستون با عکس مکعب طول آن متناسب است. چنانچه مثلاً یک سوم طول ستون آزاد بماند، سختی آن نسبت به ستون های کاملاً آزاد 27 برابر می شود. بدین ترتیب این ستون های کوتاه بخش عمده ای از نیروی برشی طبقه را جذب می کنند و به علت کوتاه بودنشان حالت شکست برشی غالب می شود. شکل زیر این مسئله را نشان می دهد.

۲-    در صورت استفاده از تیرهای لانه زنبوری در سقف های تیرچه بلوک، از تیرهای لانه زنبوری با نمره بیشتر از18 استفاده نشود. دلیل این موضوع را اینطور می توان توضیح داد که ضخامت سازه ای سقف تیرچه بلوک حدود 30 سانتی متر می باشد و ارتفاع لانه زنبوری ها ۱.۵   برابر ارتفاع تیرآهن معمولی با همان نمره می باشد، لذا درصورت استفاده از تیرآهن لانه زنبوری نمره 20 وبالاتر ارتفاع تیربزرگترمساوی 30 سانتی مترخواهدبود ودر نتیجه بال فشاری در بتن مدفون نخواهد شد. یعنی تیر با اتکاء جانبی نخواهد بود.

 






.:: This Template By : ::.




تمام حقوق اين سایت و مطالب آن متعلق به AMAZON SHOP مي باشد.